Marketplaces als Amazon, bol.com en Marktplaats helpen consumenten bij het vinden van het best bij hen passende product. Daardoor zijn marketplaces een belangrijk kanaal geworden binnen de e-commerce strategie. Door je producten vanuit jouw eigen e-commerce platform op marketplaces aan te bieden, is het mogelijk om je bereik in veelvoud op te schalen.
Verschillende bestaande verkoopkanalen bieden je de mogelijkheid om je advertenties onder de aandacht van een grotere en bredere doelgroep te brengen. Bol.com, Marktplaats en Beslist.nl bijvoorbeeld. Op deze sales channels kun je als bedrijf producten verkopen en daarbij ook kiezen voor advertenties om de verkoop van je producten een boost te geven.
Maar hoe maak je nu optimaal gebruik van deze sales channels om verkoop te stimuleren?
Een groot voordeel van het werken met een sales channel is dat je gebruik maakt van de miljoenen bezoekers van het kanaal. De groep potentiële kopers wordt hiermee in één klap een stuk groter. Maar een groot aantal kopers heeft ook als nadeel dat er vaak veel verschillende aanbieders zijn en daarmee ook een groot aantal producten wordt aangeboden; veel concurrentie dus! Hoe zorg je dat jouw producten opvallen tussen dat brede aanbod?
Adverteren op een sales channel
Net als op zoekmachines als Google en Bing, kun je ook op verschillende sales channels adverteren. Door gebruik te maken van deze advertentiemogelijkheden breng je jouw producten onder de aandacht van een groot aantal potentiële klanten. De mogelijkheden en kosten verschillen per sales channel, maar hier helpen we je uiteraard graag bij.
Bij de Sales Marketing Coach helpen we je bij het opzetten van campagnes rondom deze sales channels:
Bol.com als sales channel
Bol.com heeft een enorm bereik met maar liefs 27 miljoen bezoeken per maand. Door het brede aanbod van de webshop, is Bol.com voor veel bezoekers een aantrekkelijke optie om producten aan te schaffen. Iets waar je als bedrijf je voordelen mee kunt doen door gebruik te maken van Bol.com als sales channel.
In welke fase van het aankoopproces jouw klant ook zit, bij Bol.com heb je veel verschillende mogelijkheden om uit te kiezen. Breng je bijvoorbeeld een nieuw product op de markt? Dan vraagt dat om een andere aanpak dan wanneer je vooral wilt inspireren of informeren. Wil je juist klanten binden of je conversie verhogen? Dan zijn daar weer andere mogelijkheden voor binnen deze sales channel. Welke optie je kiest is van een aantal factoren afhankelijk. Bij Sales Marketing Coach adviseren we je over de beste optie voor jouw bedrijf en de doelen die je hebt gesteld. Ook kun je ons inschakelen om het werk helemaal uit handen te geven. Uiteraard zorgen we daarbij voor korte lijnen zodat je altijd weet wat de actuele status van je campagnes is.
Sales Marketing Coach is officieel bol.com ambassador partner.
Daar zijn we trots op, want zo kunnen we verkopers nog beter helpen met online verkoopprestaties.
Beslist.nl als sales channel
Met ruim 4 miljoen bezoekers per maand beschikt Beslist.nl over een grote groep potentiële klanten voor jouw bedrijf. Als webwinkelier maak je gebruik van de bekendheid van Beslist.nl door de vergelijkingssite te gebruiken als sales channel voor de producten in jouw webshop.
Kies je voor Beslist.nl als sales channel? Dan heb je de mogelijkheid om jouw producten onder de aandacht te brengen bij een nieuwe doelgroep. Om optimaal gebruik te maken van de bezoekers die Beslist.nl ontvangt, is het belangrijk dat je producten op de juiste manier aangeboden worden op de website van Beslist.nl. Dit is iets waar de Sales Marketing Coach jou bij kan ondersteunen. Onze sales channel expert zorgt er niet alleen voor dat producten de juiste keywords meekrijgen en in de correcte categorie geplaatst worden, maar kan indien gewenst ook overzicht houden over de kosten en opbrengsten en hierover adviseren.
Amazon als sales channel
Amazon is de grootste online retailer ter wereld. Naast hun eigen producten bieden ze ook particulieren en bedrijven de mogelijkheid om hun producten via het platform te verkopen. De Nederlandse consument weet Amazon inmiddels goed te vinden.
Er zijn diverse voordelen van Amazon als aanvulling op je bestaande onlinemarketingkanalen, zoals:
Hoe verkoop je succesvol op Amazon?
Kies je voor Amazon als sales channel? Dan heb je de mogelijkheid om jouw producten onder de aandacht te brengen bij een nieuwe doelgroep. Om optimaal gebruik te maken van de bezoekers die Beslist.nl ontvangt, is het belangrijk dat je producten op de juiste manier aangeboden worden op de website van Beslist.nl. Dit is iets waar de Sales Marketing Coach jou bij kan ondersteunen. Onze sales channel expert zorgt er niet alleen voor dat producten de juiste keywords meekrijgen en in de correcte categorie geplaatst worden, maar kan indien gewenst ook overzicht houden over de kosten en opbrengsten en hierover adviseren.
Marktplaats Admarkt als sales channel
Marktplaats ken je misschien vooral als website voor de aan- en verkoop van tweedehands producten. Maar wist je dat maar liefst 40% van de bezoekers op Marktplaats zoekt naar nieuwe producten? Met meer dan 8 miljoen unieke bezoekers per maand, is dat een behoorlijke doelgroep. En daar maak je met jouw bedrijf natuurlijk maar wat graag gebruik van!
Kies je voor Marktplaats Admarkt als sales channel? Dan heb je de mogelijkheid om doelgerichte advertentieruimte in te kopen. Kies je bijvoorbeeld voor een topadvertentie, dan sta je vrijwel altijd tussen de bovenste advertenties in een bepaalde rubriek. Potentiële kopers zien jouw advertentie dan als een van de eerste. Bovendien kun je gratis een linkje plaatsen bij je advertentie, waardoor je meer koopgericht verkeer naar je webshop kunt sturen. Bij Sales Marketing Coach adviseren we je over de beste optie voor jouw bedrijf en de doelen die je hebt gesteld, maar je kunt ons ook inschakelen om het werk uit handen te geven. Zo kunnen we je Admarkt budget en campagnes beheren en je regelmatig van heldere rapportages en adviezen voorzien.
Wil je advies over het inzetten van een sales channel of heb je hulp nodig bij het opzetten van je campagnes? Onze experts helpen je er graag bij. Wil je meer weten over wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Neem vrijblijvend contact met ons op om eens te sparren. We denken graag met je mee hoe je e-mailmarketing het beste kan inzetten.