Data is vaak het startpunt van ons handelen en is in principe niks meer of minder dan een groot overzicht van gegevens. De toepassing hiervan wordt voornamelijk gedaan met behulp van analytics-oplossingen.
Analytics is het ontdekken, interpreteren en acteren van patronen in data. Door digital (web) analytics zijn we in staat om inzichten te krijgen over de prestaties van jouw website, campagnes, consumentengedrag en behaalde doelen. Denk bijvoorbeeld aan de advertising Return of Investment (ROI) door per klant, campagne of domein. Deze inzichten vormen het fundament om te optimaliseren op vooraf bepaalde KPI’s en knopen door te hakken die beslissend zijn voor jouw operationele proces.
Google Analytics is een krachtige gratis dienst van Google die je helpt om gedetailleerde statistieken van je website te verzamelen en te analyseren. Met deze tool krijg je waardevolle inzichten in bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaven. Door deze inzichten te benutten, kun je jouw website optimaliseren en de volgende voordelen behalen:
Kernfuncties van Google Analytics
Hoewel Google Analytics in eerste instantie overweldigend kan lijken, biedt het tal van functies die je websiteprestaties diepgaand kunnen analyseren. Door je website en Analytics-account goed in te richten, kun je alle belangrijke metrics met gemak volgen. Stel je eigen doelen in en monitor deze nauwkeurig. Je kunt al je marketingkanalen samenbrengen in één overzicht en je data groeperen in gepersonaliseerde dashboards die je helpen bij het nemen van strategische beslissingen.
Deel en Communiceer Inzichten
De dashboards die je samenstelt kunnen eenvoudig als PDF worden verstuurd via e-mail, ideaal om je online marketingbeslissingen te onderbouwen naar collega’s of klanten. Daarnaast kun je dashboards delen via URL’s, zodat anderen ‘live’ toegang hebben tot de meest relevante gegevens.